kedd, május 12, 2009

zöldfüszeres újkrumpli

nokedli 5-09

az idén ma készítettem elöször újkrumplit. az erkély kínálta zöldfüszerek mindegyikéböl levágtam pár szálat és egy csodálatosan szép zöld bokrétával a kezemben tértem vissza a konyhába. ilyenkor tavasszal mindig feltünik, mennyi különféle zöld szín létezik.

az én újkrumplimhoz került: petrezselyem, snidling, kapor, zsálya, fodormenta, majoránna, oregánó és lestyán. ez utóbbiról ezelött öt  perccel még nem is tudtam, mi a neve magyarul (németül: liebstöckel), így rákerestem:

“Külsőre a zellerhez hasonlítható, nagy termetű növény. Az illata és aromája is hasonlóan intenzív, csak kicsit más. A klasszikus Maggi keverék alapfűszere, ezért maggi néven is ismert a lestyán maga. A levelén kívül a gyökere és magja is fogyasztható, a gyökerét reszelve salátába, a magját a levélhez hasonlóan fűszerként lehet alkalmazni. Erős aromájú, óvatosan kell bánni vele (innen okosodtam)

arra már én is rájöttem, hgy óvatosan kell bánni vele. viszont nagyon finom zöldséglevesekbe. salátába eddig még nem próbáltam, de majd megteszem. annál is inkánbb, mert a petrezselyemmel ellentétben nagyon szereti az erkélyünket és kifejezetten burjánzik egy jó nagy cserépben.

az elsö pillanntásra lehet, hogy valakinek úgy tünik, nagyon sokféle íz keveredik a fenti zöldfüszerek egy ételben való alkalmazásában. ez tényleg így is van, de a végeredmény fantasztikus.

mialatt az újkrumpli héjában megföztem (elötte persze lucsutakoltam), felaprítottam a zöldfüszert. az öntethez pedig a következöket kevertem (egy nagyobb salátás tálban) össze:

2 ek balzsamecet

1 tk mustár

só,  kevés frissen örölt színesbors, kevés chilipehely

4 ek olívaolaj

hozzáadtam a felaprított zöldfüszert, majd a még meleg újkrumplit és óvatosan összekevertem. félórát állni hagytam és még egy picit langyos volt, amikor már nem bírtam tovább várni és elkezdtem eszegetni. ha valaki kevésbé éhes, várhat ám egy-két órát, míg még jobban összeérnek a friss ízek. 

0 valaki mondja meg/ komment: