csütörtök, augusztus 27, 2009

kristálygomba

Aki a 90-es években kombuchát nevelgetett, annak talán nem bizarr ötlet a kristálygomba levének fogyasztása sem. Egy Japánból, esetleg a Kaukázusból származó gombáról van szó (nem tudom, melyik forrásnak higyjek), más néven: vízalapú kefirgomba, vízikefir, japánkristály, kristály-gomba, "Japán Tengeri Kristály" gomba, Japanese water crystals, Japanese water grains, water kefir angol, tibi [japán], amely hasznos tejsavbaktériumainak köszönhetően hozzájárul a szervezet méregtelenítéséhez, így erősíti az immunrendszert és javítja a közérzetet.

img_0027

Egy hete olvastam először a kristálygombáról, és szerdára már meg is érkezett a sajátom. Egy aukciós oldalról rendeltem, és teljesen ingyen jutottam hozzá: annyira szapora lény, hogy akinek van, szívesen adja, csak vigyék. Külsőleg leginkább a szilikonos macskaalomhoz hasonlított, az állaga pedig kocsonyás volt. Szegénykét eléggé megviselte a postán töltött másfél nap, ezért gyorsan elkészítettem a tápoldatát. Ehhez egy szép, direkt erre a célra vásárolt üvegkancsóba kanalaztam a gombát, tettem rá 4 evőkanál kristálycukrot, 10 szem biomazsolát, és két negyedbe vágott fél biocitromot (félbevágva nem fért volna be a kancsó száján). Az egészet felöntöttem bő egy liter frissen szűrt vízzel (a gomba kényes jószág, nem szereti a kemény csapvizet), aztán ma reggelig próbáltam elfelejteni, hogy a homályos, bugyborkékos italt, ha rendeltetésszerűen kívánom alkalmazni, előbb-utóbb el kell fogyasztanom. A nézegetése viszont sok örömet okozott, a gombám szemmel láthatóan túltette magát a költözés okozta sokkon, és szépen gyarapodott.

img_0029

Ma reggel úgy éreztem, elérkezett az idő a csodaital megkóstolására. A megerjedt tápoldatot leszűrtem egy másik üvegkancsóba, a citrom levét belecsavartam, a kristálygombát átmostam, a mazsolákat kidobtam, és friss mazsolás cukoroldatba helyeztem (3 nap alatt 3 evőkanál gombából 5 evőkanál lett). A mosogatás után nem maradt más hátra, csak a kóstolás. Erjedt, édes, kefírszerű lé volt, ami azonban behűtés után meglepően finomnak bizonyult. Gondolkoztam, hogyan lehetne kicsit "feldobni" a következő adagot, és egyelőre két ötletem támadt: citrom nélkül készítem, és csak közvetlenül fogyasztás előtt csavarok bele valamilyen citrusfélét (így több lesz a C-vitamin tartalma), illetve talán erjesztek egy adagot víz helyett zöld teával (igen, a kombucha ihletett meg).

ps.: Azt hiszem van egy kis félreértés a megnevezést illetően, ami nem csoda, hiszen nagyon sok helyen keverik a gombákat.
Szóval van két tejalapú, kaukázusi ill. tibeti
van egy vízalapú, aminek a neve a japán kristálygomba.
Kaukázusi kristálygomba nincs, attól függetlenül, hogy ihatják ott is.

0 valaki mondja meg/ komment: