szombat, május 23, 2009

születésnapra - eszternek

DSC03187

kedves eszter, sok boldog születésnapot kívánok neked!

pár nappal ezelött láttam valahol egy kókuszkockát. mivel nem írtam fel, hogy hol, sikerült is elfelejtenem. de nem magát a kókuszkockát (amely fel-fellebbent lelkiszemeim elött), hanem annak lelöhelyét. gondoltam, kisebb bajom is nagyobb legyen ennél, majd megkérdezem a google-t és gyorsan megsütöm. keresésem sikeres is volt: “kókuszkocka”: 12.400 találat; “kókuszkocka recept”: 6.610. van még aztán több ezer találat “kókuszkockákra”, “kókuszkocka készítésére”, vagy “elkészítésére”. de van néhány ezer “egyszerü”, vagy “mézes” is. gondoltam is, hogy nesze neked, fogd meg jól. mi lesz ebböl? nagyoon reméltem legalább valami fényképezésre alkalmas sül ki majd belöle, ha már virtuálisan kell, hogy megérkezzen. föleg a tésztától féltem, mert annyit sejtettem, hogy valami piskóta az alapja. aztán végre rábukkantam az “én” receptemre:

CSALÓDÁSMENTES KÓKUSZKOCKA

azt ígérte, hogy “nagyon finom és tökéletes recept”. ès, hogy “az hozzá se kezdjen, aki a mézet ki akarja hagyni. méz a lelke az egésznek.”én nem is mertem aztán rajta változtatni – csak egy kicsit kevesebb cukrot tettem mind a tésztába, mind a krémbe:

hozzávalók:
4 ek olaj
1 tojás
2 ek méz
20 dkg porcukor
fél zacskó sütőpor
2 dl tej
30 dkg rétesliszt

krémhez:
25 dkg vaj
25 dkg porcukor
5 dkg kakaó (holland vagy hasonló minőségű)
6 kanál tej
1 kis pohár rum (kb. 4 cl)
20 dkg kókuszreszelék

1.

elöírásszerüen kikeverem a tojást az olajjal, mézzel, cukorral és 1,5 dl tejjel. csak néhány pillanatig gondolkoztam azon, hogy vajon kézzel-e vayg géppel kell –e kevernem. visszaemlékezve anyukám piskótájára a kézikeverés mellett maradtam. igaz neki velem ellentétben van süteményes fakanala. hiába na, kelttésztához nem szokott kelleni. piskótát vagy krémeseket pedig nem szoktam. az összes fakanalam (számszerint 3) pedig olyan jó pörkölt vagy paradicsomszósz keverésére. nem maradt más választásom, egy normális evökanállal kevertem.

2.

a lisztet a sütőporral beleszitáltam a tojásos elegybe. lazán aláforgatom a lisztet, amíg egynemű nem lett. ha úgy ítéltem volna  meg, hogy túl sűrű, akkor beleöntöttem a maradék tejet is. de én úgy ítéltem meg, hogy így is elég folyós (ez állítólag a tojás méretétöl és a liszt minőségétöl függ):

DSC03176 3.

a folyékony tésztát a sütőpapírral bélelt tepsibe öntöttem és 180C°-on 20 perc alatt készre sütöttem. mondjuk ez nem volt bonyodalom mentes, mert úgy 13 perc múlva megállapítottam, hogy a digitális idöméröm visszafelé számol. nem vicc, tényleg visszafelé mérte az idöt. ha már a folyós tészta is trenírozta az idegeimet, akkor most aztán elkezdtem pánikolni, hogy honnan fogom tudni, ha jó a piskótatészta. még jó, hogy a recept írója erre is gondolt, mert ö akkor tekinti

“befejezetnek a sütést, amikor a tészta kicsit elválik a tepsi szélétől vagyis már zsugorodik és nem sül. ez az összes piskóta félére igaz (illetve a formában sütött húsokra is).” ezt az (úgy tünik alapvetö, de nekem eddig ismeretlen) konyhai elvet követve, tényleg jól is nézett  ki a piskóta:

DSC03182

4.

a fenti izgalmak alatt a vajat felolvasztottam és belekeverttem a többi hozzávalót. nem hevítettem forrásig, de nem sok híja volt. mivel ez egy töltetlen sütemény, arra kellett hajtani, hogy jól megszívja magát a krémmel. ezért a krémet melegen kellett tartanom, az egész hadművelet alatt.

5.

a piskótát kiborítottam és felkockáztam, miután a sütöpapírt lehúztam róla. igyekeztem  2 cm x 2 cm-es kockákat vágni, hol sikerült, hol nem. a kockákat négyesével a forró csokifürdőbe küldöm, majd egyesével megforgattam a kókuszreszelékben. egy sütőpapírra tettem őket száradni. ez elvileg  kb. fél óra (mármint a száradás – de a mártogatás , megforgatás is beletelt kb. ennyibe), gyakorlatilag én már alig bírtam kivárni, míg az elsöt megkóstolhattam:

DSC03209

6.

az eredmény? mit mondjak, nem csalódtam. hacsak abban nem, hogy tényleg kell hozzá a receptben megadott vaj, cukor, kakaó és föleg kókusz mennyiség. az elején azt gondoltam, böven elég lesz a fele is.de még jó, hogy a komplett adagot megcsináltam, mert így is tényleg éppenn hogy elég lett.

7.

egyetlen kiegészítésem lenne: “nem csak a méz a lelke az egésznek”, legalább ugyanilyen fontos a jóminöségü (nálam holland volt) kakaó:

DSC03232

és persze a kókusz….

2 valaki mondja meg/ komment:

jusztis írta...

Köszönöm szépen! Nagyon tetszik :) A nyers tésztás képen mi az a keverőlapát, ami olyan, mintha bacon lenne rajta? (Ki is nagyítottam, de nem látom...)
Itt tiramisu az ünnepi édesség, de tervezek jövő hétre egy epermisut is, kávé nélkül.
Köszi mégegyszer :)

ui. dolgozom

murok marci írta...

a keverölapáton (ha úgy hívják - én csak tészta tepsibe való átsegítésére használom) nem bacon van, haen csak ilyen piros;-)