szerda, március 18, 2009

a fel nem ismert hungaricum

tegnap este egy német barátnöm látogatott meg, akinek szerettem volna valamilyen magyaros ételt kínálni. két személyre gulyáslevest vagy csirkepaprikást nem volt kedvem készíteni, így esett a választásom a tarhonyás húsra (recept itt). igazi magyar és magyaros egytálétel - és eddig mindenki nagyon szívesen ette, amkinek csak kínáltam. remekül lehet gyerekeknek is feltálalni, hiszen már maga a formája is olyan csábító, olyan gurulós - játékos. ha pedig éppen válogatós korszakában van a gyerek, könnyen ki tudja belöle válogatni a húst. biztos akad az asztalnál, aki örül a plusz húsnak. nálam csak és kizárólag ecetes uborka kíséretében kerül az asztalra (ha otthon lennék, ecetes paprikával is kipróbálnám szívesen).

DSC00729

elkészítése vendégbarát és nagyon egyszerü. nem is értem, miért nincs benne a legtöbb magyar illetve a magyar konyháról szóló szakácskönyvben. az általánosan ismert recept szerint a lisztet és a tojást sóval összegyúrják, majd tarhonyarostán áttörik. az így elkészített tésztát napon szárítják ki. ebben a formában akár több évig is tárolható. a recept ugyan nem tünik valami ördöngösnek, de a tarhonyarostán való áttörés komoly fizikai munkát igényel, így ma már csak kevesen vannak, akik a tarhonya készítését maguk végzik. szerencsére legújabban itt is lehet kapni "bolti tarhonyát". el is szoktam gondolkozni, ki veheti, eddig még nem láttam, hogy valaki a kosarába tette. én mindenesetre nagyon örülök neki:

DSC00710

régen az alföldi parasztok táplálkozásában töltött be fontos szerepet. késöbb a földmunkások, pásztorok, késöbb építö- és vasútimunkások kedvelt, praktikus és mindennapi étke volt. már csak azért is, mert sokáig eltartható, nem igényel különösebb tárolási módot (mint pl. hütögép), mert könnyen és gyorsan készíthetö belöle laktató és finom étel. remekül fözhetö bográcsban, hagyma, piros(füszer)-paprika, szalonna, de akár krumpli és kolbász hozzáadásával. még késöbb a menzai ebédek sztárja lett. én nem is ismertem senkit, aki ne szerette volna (na jó, a csombékos húsfacatokat én speciál nem szerettem különösebben, de gondolom ezzel nem voltam egyedül). készülhet belöle leves vagy akár egy kicsit összetettebb föétel is. horász konyháján épp tegnap láttam egy jó pásztortarhonyás receptet. nálunk is mindig nagyon gyorsan el szokott fogyni. én akár hidegen is képes vagyok rájárni.

0 valaki mondja meg/ komment: